Var tredje svarande har ändrat alkoholvanor under pandemin och var femte minskat sitt intag av alkohol under samma period, enligt en ny undersökning.
Det är i Sifos undersökning Dryckeskollen, gjord på uppdrag av Carlsberg, som de nya siffrorna presenteras och som säger att var tredje svarande ändrat sina alkoholvanor under coronapandemin.
21 procent har druckit mindre, 10 procent har druckit mer och 58 procent av de svarande kan tänka sig en vit månad under 2021.
Minskningen av alkoholintaget är för övrigt störst bland de yngre.
35 procent av de svarande som är i åldersgruppen 18-35 år har druckit mindre mängd alkohol under pandemin.
– Alkoholfria alternativ har blivit allt mer populära under senare år och coronapandemin har uppenbarligen fått ännu fler att välja alkoholfritt. Detta syns även i försäljningsstatistiken för alkoholfri öl. Nätförsäljningen av alkoholfri öl har gått upp med över 350 procent sedan mars förra året, säger Carlsberg Sveriges kommunikationschef Henric Byström.
Läs mer om den alkoholfria trenden och kalla drycker i Butikstrender nr 1/2021