Systrarna Lisa Lönner och Maja Påhlman lanserar nu sitt nya varumärke ”Finaste av” där syftet med det nya varumärket är att öka andelen svenska produkter i matbutikernas hyllor.
En av de första produkterna är Från Sverige-märkt ketchup, gjord på svenska råvaror och kokad av Grönsakshallen Sorunda Syd.
– Vi har antagit utmaningen att se till att fler produkter i mataffärens hylla är svenskproducerade och naturliga. Lokalt. Cirkulärt och riktigt god smak är våra kärnvärden. Vi börjar med tomaten som är en stapelvara i svenska hem, säger Lisa Lönner, mer känd som kocken Husmor Lisa.
De första produkterna som lanseras under varumärket är ketchup, bolognese, boeuf bourguignon, tomatbas, tomatsås och marmelader.
Maja Påhlman, tidigare innovationschef på bland annat Lantmännen och ICA fortsätter:
– I Italien och Frankrike finns ett brett utbud av premiumprodukter tillverkade på lokala råvaror. I Sverige har mycket av den industriella kompetensen gått förlorad. Vi ser ett gap på marknaden i denna kategori som omsätter miljarder, säger Maja Påhlman.