I en ny bluffkampanj lanserar A Non Smoking Generation en nikotinsemla, som emellertid inte existerar på riktigt. Lagom till fettisdagen lanseras reklamkampanjen som vill belysa hur tobaksindustrin vilseleder konsumenter med nya nikotinprodukter som kallas tobaksfria. Bluffkampanjen sprids bland annat genom influencers på sociala medier.
A Non Smoking Generations senaste Novusrapport berättar att var fjärde ungdom ofta utsätts för tobaksreklam. Den aktuella kampanjen ska belysa hur tobaksindustrin konsekvent och medvetet kringgår tobakslagen för att kunna locka barn in i beroende genom reklam, design och smaktillsatser.
Produktlanseringen sker alltså inte på riktigt, men A Non Smoking Generations budskap är att den lika väl hade kunnat vara äkta. Semlan är en kritik mot vad som beskrivs som tobaksindustrins vilseledande marknadsföring av nya nikotinprodukter som tobaksfria, och mot brister i tobakslagen. Tobaksreklam är förbjudet i Sverige men genom att företagen säger att deras produkter är fria från tobak lyckas de kringgå lagen och kan rikta sin reklam direkt till barn.
– Tobaksindustrin lurar barn in i beroende genom att kalla nya nikotinprodukter ”tobaksfria” och framställa dem som ofarliga. Nikotin är ett hälsofarligt gift som framställs av tobak och kan därmed inte vara tobaksfritt. För att belysa industrins oetiska metoder och tobakslagens kryphål har vi introducerat vår egen ”tobaksfria” produkt, som vi marknadsför med samma fula knep som tobaksindustrin gör för att locka unga, säger Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation.
Det som benämns ”tobaksfria produkter”, såsom vitt snus och e-cigaretter, är en växande industri som marknadsförs riktat mot barn och unga vuxna. A Non Smoking Generation menar att eftersom nikotin alltid framställs av tobaksblad så kan det inte vara tobaksfritt. Utöver användandet av design och smaktillsatser som tilltalar unga sponsrar företagen stora influencers för att göra reklam i sociala medier. Som motpol har A Non Smoking Generation tagit hjälp av egna influencers, som Hanna Ardéhn och Oscar Molander, som sprider kampanjen ”Nikotinsemlan” i sina kanaler utan ersättning.
– Industrin vet att nästan alla tobaksbrukare börjar innan 20 års ålder och arbetar strategiskt för att säkra framtida kunder bland våra barn. Vi hoppas att kampanjen synliggör problemet och väcker opinion för en mer strikt reglering av nya nikotinprodukter, och att den kan motivera beslutsfattare att ta ansvar för barns hälsa och en hållbar värld – fri från tobak på riktigt, säger Helen Stjerna.
Kampanjen belyser även nikotinets skadliga effekter bortom den enskilda konsumenten. Semlan marknadsförs med språk och tonalitet som liknar tobaksindustrins samtidigt som reklamen avslöjar hur tobak motverkar global hållbar utveckling.