Matsmart är i Sverige känt som företaget som köper upp billiga partier mat och konsumentprodukter i övrigt och sedan säljer med rabatt jämfört med ordinarie priser.
Med lanseringen i Storbritannien finns man nu i fem länder och där namnet är Matsmart i Sverige och Finland är det Motatos i övriga länder.
Det brittiska teamet leds av Christabel Biella som tidigare arbetat för e-handlare som Swoon Farmdrop och House of Fraser.
Inför lanseringen har en rad samarbeten etablerats med brittiska livsmedelsproducenter och fyllt på lagret utanför London med välkända varumärken, som Heinz, Kellogg’s och Walkers.
Erbjudandet på den brittiska marknaden är mat och konsumentprodukter med upp till 60 procent rabatt, jämfört med fysiska matbutiker.
I spåren av stigande inflation och ökande priser – i Storbritannien pratar man om cost of living crisis – har gensvaret från brittiska konsumenter hittills varit starkt positivt, hävdar Matsmart/Motatos.
– Vi mjukstartade i mitten på förra veckan och har fått helt otroligt bra respons från brittiska konsumenter så här långt. Därför är jag väldigt glad att vi redan från start har ett mycket starkt team på plats, med Christabel i spetsen. Nu ska vi jobba tillsammans för att växa bolaget och hjälpa den brittiska livsmedelssektorn att lösa klimatutmaningarna kopplade till svinn, säger Karl Andersson, vd för och grundare av Matsmart.