Ett abonnemang där kunderna väljer bland klockor och smycken mot en månadskostnad. Det blir ett av Stjärnurmakarnas sätt att möta framtiden.
Anrika, faktiskt 100-åriga, kedjan Stjärnurmakarna har haft problem i sin omställning till det nya digitala landskapet där handeln i princip bara växer på nätet.
Nu tror man att man har hittat en lösning som ska bidra till att säkra handeln för kedjans butiker.
Kedjan har presenterat sitt abonnemang där man låter kunder välja klockor och smycken vilka sedan kan bytas in, och detta sker med grunden i en månadskostnad.
– Alla butikerna jobbar med abonnemanget och vi har väl kört det i ungefär 6-8 veckor. Jag kan inte säga att det är full gång ännu, men det är många som är inne och tittar och är intresserade, så vi har börjat sälja. Det här är också version 1.0 och det kommer att förfinas lite under året, säger säger Stjärnurmakarnas vd Peter Simonsson till ehandel.se.
– Vi har gjort en hel del undersökningar, pratat med mycket folk och fått väldigt bra respons, så det var på den vägen det här kom upp. Vi ser till exempel vissa familjer som skaffar sig ett familjeabonnemang där barnen, mamma och pappa kan ha varsin klocka eftersom man kan ha upp till fyra klockor på abonnemanget, berättar Simonsson i artikeln.