Nu genomförs ”Från Sverige”-veckorna, där 900 butiker går samman för att lyfta svenskproducerade råvaror, livsmedel och Från Sverige-märkta växter.
För andra året i rad genomförs en rikstäckande kampanj, Från Sverige-veckorna, för att lyfta svenskproducerade råvaror, livsmedel och växter som är Från Sverige-märkta.
20 september till 3 oktober går delar av dagligvaruhandeln och märkesanvändande företag samman och 900 butiker skyltas för att göra det enkelt för konsumenter att hitta Från Sverige-märkta varor.
I en ny produkters undersökning säger 81 procent av de som svarat att det är viktigt att kunna se råvarors och ursprung.
66 procent tycker det viktigaste är att varor är svenskproducerade och 73 procent av de som svarat är beredda att betala mer för svenska råvaror.
– När du går in i din matbutik ska det vara lätt att hitta Från Sverige-märkta produkter, något vi vill uppnå med den här landsomfattande kampanjen. När du köper en Från Sverige-märkt vara så gynnas inte bara den svenska matproduktionen, utan du bidrar också till de svenska jobben, till ett innovativt svenskt lantbruk, klimatet och den svenska djurvälfärden, sammanfattar Ulrika Ekström som är vd för Svenskmärkning AB.