I en ny undersökning säger 35 procent av de svarande att coronaperioden har fått dem att bli mer intresserade av att köpa lokalt producerade varor.
35 procent av de som svarat i en ny undersökning har fått ett ökat intresse för att köpa lokalt producerade produkter i jämförelse med före pandemiutbrottet av Covid-19.
Ipsos har gjort undersökningen åt Orkla och dess hållbarhetsbarometer och 1 000 svenskar har svarat på frågorna.
– Svenskarna har i och med pandemin upptäckt vikten av både lokal livsmedelsproduktion och annan dagligvaruproduktion i Sverige. Beteendeutvecklingen är påtaglig, säger Orkla Sveriges kommunikationsdirektör Cecilia Gannedahl.
Köpvanorna har förändrats på fler sätt i och med den pågående pandemin, med fler som jobbar hemma och med mer tid för hem och familj.
– Vi ser att frysta färdigrätter skjuter i höjden, framförallt växtbaserade alternativ. Svenskarna handlar även hygienprodukter i betydligt större utsträckning, och vi ser att hemmamyset gör att vi äter mer chips i tv-soffan, sammanfattar Cecilia Gannedahl.
Läs mer om trenderna efter corona i Butikstrender 1/2021