Efterfrågan på manukahonung har ökat markant hos svenska apotek. Under första kvartalet 2020 steg försäljningen med 753 procent jämfört med samma period i fjol. Nu ökar leverantören Medfour produktionen och lanserar en ny manukahonongsprodukt, båda sakerna med tanke på att säkerställa tillgången på honungen hos svenska apotek och i hälsokosthandeln.
Omsatt till absoluta tal såldes 26 415 produkter med manukahonung under första kvartalet jämfört med 3 507 motsvarande kvartal 2019, alltså 753 procent plus.
Under mars såldes 4 537 burktar manukahonung 600+ mot 724 mars 2019, vilket för den produkten är en försäljningsökning på 626 procent.
Leverantören Medfour säljer sina produkter bland annat hos Kronan, Apoteket, Apotek Hjärtat, Apohem, Meds och Apotea.
Nu trimmar man sin produktion för att möta efterfrågan och kommer med nyheten MGO flytande manukahonung 600+.
– Flytande manukahonung innehåller samma höga halt av methylglyoxal. En del upplever den som lenare och föredrar den därför framför den fastare varianten, berättar Jonas Nobel som är vd för Medfour.
– Beroende på temperatur vid frakt och förvaring kan den flytande honungen kristalliseras tidigare än den omrörda och fasta, men det är ingenting som påverkar honungens egenskaper eller hållbarhet, tillägger Nobel.
De första leveranserna av MGO flytande manukahonung 600+ beräknas vara tillgängliga hos apotek under maj månad.
Medfour om Medfour
”Medfour är en svensk distributör som erbjuder kunder marknadsledande varumärken för sårbehandling och superfood med manukahonung. Medfour har apotek, veterinärer, landsting och vårdgivare som kunder. Bolaget grundades 2015 och finns i Stockholm. Läs mer på www.medfour.se”