Under oktober månad kommer utvalda ICA-butiker jobba med nudging för att vägleda sina kunder att välja ekologiskt.
Projektet genomförs av Organic Sweden tillsammans med en grupp Ica-handlare runt om i landet i syfte att ge insikter som kan bidra till att vända den negativa försäljningsutvecklingen för ekologiska livsmedel.
Nudging Organic är ett treårigt projekt som syftar till att öka försäljningen av ekologiska livsmedel genom att utveckla nya innovativa metoder för att driva hållbar beteendeförändring i butik.
Målet med årets satsning är att peppa och inspirera kunder och visa på vikten av att de väljer ekologiskt.
Kunderna ska lyftas som “eko-hjältar” och ett tack kommer att riktas till de kunder som väljer en ekologisk vara. Experimentet går ut på att se i vilken utsträckning som uppmuntran kan få fler att välja eko.
Under projektets första år testades flera experiment i butik som gav försäljningsökningar på 165 procent, bland annat genom ny exponering och kommunikation om biologisk mångfald.
– Ica arbetar på flera sätt för att stärka framtidens hållbara matproduktion och det ekologiska sortimentet är väldigt viktigt, men minskar. Samtidigt vet vi att många kunder vill värna mervärden som ekologiskt ger, som till exempel ökad biologisk mångfald, därför känns det viktigt och spännande att testa detta nya nudging-grepp, berättar Maria Gustavsson, innovationschef hos Ica.
Projektet är ett samarbete mellan flera livsmedelsföretag, nudgingbyrån Beteendelabbet, reklambyrån Garbergs och Organic Sweden.
Följande butiker kommer att ingå i pilotprojektet
ICA Kvantum Södermalm
ICA Supermarket Torgkassen
ICA Kvantum Gränby
ICA Kvantum Sollentuna
ICA Kvantum Lidingö
ICA Maxi Stenhagen