Nuverica grundades för knappt ett år sedan med ambitionen att automatisera hur livsmedelsföretag arbetar med närings- och hälsopåståenden.
Bland de tidiga kunder man knöt till sig fanns Paulig och Medfiles.
Företagets tjänst ger företag möjlighet att se vilka påståenden de kan göra om sina produkter och se det inom ett par minuter.
Det förenklar såväl marknadsföring som myndighetskontroller.
Tjänsten är nu officiellt lanserad och Carolin Solskär, grundare tillsammans med Karin Jonsson och Hidden Dreams, kan nu meddela att man efter en kapitalrunda tar in tre miljoner kr för fortsatt expansion.
Bland dem som satsar i rundan finns advokaten Karola Kassai,grundare till Kassailaw, och Omid Ghanbari, vd och medgrundare till Matspar.se.
– Det har varit en fantastisk första tid i Nuvericas historia. Problemet vi löser är utbrett och påverkar många aktörer, i slutändan även konsumenten själv. Livsmedelsföretag vill kommunicera produkters hälsofördelar men till följd av ett exceptionellt komplext EU-direktiv är det inte ovanligt att idag avstå med det, påpekar Carolin Solskär.
– Med nyfylld kassa är vi nu redo att börja etablera oss än mer i Sverige samt utanför Sveriges gränser, där vårt grannland Finland är först på tur. Vi utökar dessutom teamet ytterligare och söker ytterligare en utvecklare. Vi är otroligt stolta över det förtroendet vi har fått från våra investerare och ser mycket fram emot det här året, avslutar Carolin Solskär.