Under varumärket Coop får nu många produkter i de fyra länderna Sverige, Norge, Danmark och Finland ett gemensam utseende för att förpackningsdesignen ska fungera på samtliga marknader.
De tidigare skillnaderna raderas därmed ut. Re-designen av EVM-varor kommer göra Coop till en mer inspirerande aktör i vardagslivet, skriver Coop.
Samtidigt gynnas konsumenter av harmoniseringen, såväl ur ett ekonomiskt perspektiv som i igenkänningen av prisvärda produkter med hög kvalitet, tillägger man.
– Vi ser en stark efterfrågan på vårt EVM-sortiment från våra medlemmar och kunder. Med en stigande inflation de senaste åren, samtidigt som man inte vill ge avkall på kvaliteten har våra varumärken Xtra och Coop tagit allt större procent av volymen i kundernas varukorgar, en vinnare helt enkelt när hushållen letar lägre priser, säger Minna Björklund, tf chef EVM Coop Sverige.
– Tack vare Coop Trading kan vi köpa in större kvantiteter – vilket gör att priserna i butikerna blir attraktiva. Med den nya designen kommer det även bli ännu tydligare och inspirerande när man gör sin inhandling av mat, fortsätter hon.Den nya designen kommer att rullas ut i butiker under slutet av 2023, början av 2024.
Coop Trading ägs av Coop Sverige, Coop Danmark, Coop Norge och SOK i Finland.