En ny Yougov-undersökning visar att fyra av tio svarande tvivlar på sin förmåga att köpa uppskattade julklappar, och i år oroar sig även var tredje för julklappsbudgeten.
För att göra det enklare att hitta den rätta julklappen som verkligen uppskattas av mottagaren – utan att spräcka budgeten – har Amazon.se utvecklat en ny julklappsformel tillsammans med experter inom psykologi och ekonomi.
Med insikter från undersökningen, samt samlad expertis från psykologen Björn Hedensjö och sparekonomen Shoka Åhrman, har Amazon.se därför tagit fram en ny formel som ska hjälpa svenskar bli bättre på att köpa julklappar:
(EO x 2) + A + Ö – (S + B) = den perfekta julklappen
Formeln är baserad på en kvantitativ undersökning och kvalitativa observationer från vetenskaplig forskning och det rådande ekonomiska läget i Sverige.
EO står för empatisk observation, A för användbarhet, Ö för överraskningsmomentet och S för själviskt perspektiv samt slutligen B för budget.