Därför är det inte förvånande att det läggs allt mer kraft på att optimera utrymmet och med en ny generation kameror och sensorer är det möjligt att nå bättre resultat.
Kameror och sensorer i livsmedelsbutiker är i sig inget nytt, de har funnits i decennier vid entréer, självbetjäningskassor och utvalda ställen runt om i butikerna för att hålla koll på allt från besökarantal till misstänkta snatterier. Men nu håller en ny generation kameror på att installeras i svenska butiker, med uppgift att hjälpa butiker hålla koll på produkterna på hyllorna.
– Vi ser hur allt fler svenska butiker väljer att installera hyllplatskameror och det beror inte minst på den intelligenta mjukvaran som finns bakom linsen. Med den är det inte bara möjligt att se butikshyllan utan även använda de elektroniska hyllplatsetiketterna för att navigera bland de olika produkterna och rapportera status kring urplockade, felplacerade eller utsålda produkter. Den här typen av information förmedlas sedan till butikspersonalen som omedelbart kan fylla på eller beställa mer varor, säger Fredrik Sunesson, ansvarig på Pricer i Sverige.