Det skarpa testet utförs under de kommande veckorna i en butik i centrala Stockholm för att finslipa tjänsten i butiksmiljö. I
ett nästa steg öppnas lösningen för allmänheten vilket också innebär att fler digitala tjänster som ska stärka Coops kunderbjudande adderas till applikationen.
Med Coops nya självscanningsapplikation kan kunden i ett första steg själv scanna sina varor, betala för dem samt få ett kvitto och en kod för att kunna ta sig ur självutcheckningsområdet.
Möjligheterna med självscanning via mobilen är många och det finns potential att addera fler tjänster och funktioner som skapar mervärde till kunden så som allergiinformation, innehållsförteckning eller den nya unika hållbarhetsdeklarationen, som Coop nyligen presenterade, skriver företaget i en pressrelease idag.
– Sedan i höstas har vi jobbat stenhårt med vårt digitala erbjudande och vi utvecklar kontinuerligt nya smarta lösningar som underlättar våra kunders vardag. Vår nya applikation för självscanning är en lösning som ger oss möjlighet att fortsätta driva mat-Sverige framåt och är ett led i att ytterligare stärka vårt kunderbjudande, säger Coops vd Magnus Johansson.
– Vi ser en stor potential för självscanning med mobilen. När kunden kan scanna och betala själv kan de välja hur mycket tid de vill lägga på olika moment i butiken och i större utsträckning styra sin upplevelse. Just nu är vi i slutfasen av arbetet med vår flaggskepsbutik i Hagastaden Stockholm och där har vi tagit fasta på möjligheten med självscanning via mobil och utformat en butiksupplevelse utöver det vanliga, säger Christian Wijkström som är vd för Coop butiker & stormarknader.
Coops nya applikation för självscanning testas just nu på Coop Sveavägen i Stockholm. Applikationen finns i en första version idag och fler funktioner kommer att adderas framöver. Målet är att öppna applikationen för allmänheten efter sommaren.