Under hösten har stigande matpriser aktualiserats samtidigt som konsumtionen av frukt och grönt fortsätter att minska, skriver Lidl som nu hakar på andra kedjors prissänkningar på frukt och grönt.
Med start tisdagen den 14 november och varje tisdag året ut sänker Lidl Sverige priset på frukt och grönt med 12 procent, vilket motsvarar kategorins momssats.
Med prissänkningen på cirka 150 frukt-och grönt-artiklar vill Lidl Sverige minska trycket på de svenska hushållens matbudget, nu och inför julhelgerna, skriver kedjan.
– Prisvärd mat ska inte avgöras av plånbokens tjocklek. Kanske är det viktigare än någonsin att alla har möjlighet att äta god mat av bra kvalitet. Med prissänkningen kan vi bidra till att mota prisökningarna i grind, och underlätta för alla kunder att ha en god julledighet, säger Jakob Josefsson, vd för Lidl Sverige.
Priserna på grönsaker steg med 12,7 procent jämfört med föregående år. Prishöjningen på frukt var 7,3 procent.
Statistik från Svensk dagligvaruhandel visar att de svenska hushållen minskat sin konsumtion av frukt och grönt med 6,5 procent det senaste året.
– Vi vill göra det enkelt för våra kunder att handla nyttigt och vi är stolta över den höga kvalitet vi har i våra frukt- och grönt-diskar. Vi arbetar varje dag för att leverera på vårt löfte om högsta kvalitet till branschens bästa pris. När vi nu sänker priset med 12 procent på tisdagar, gör vi det med förhoppningen om att dämpa en säsongsmässig prishöjning av frukter och grönsaker. Prissänkningen motsvarar momssatsen på frukt och grönt, och den kostnaden väljer vi att ta, säger Jakob Josefsson.