Efter ett starkt år står Fazer väl rustat framgent, skriver koncernen i årsredovisningen vilken innehåller fokus på havre och en ny proteinråvara.
Efter ett starkt 2020 står Fazer-koncernen väl rustade inför fortsatt utveckling under 2021. Försäljningen av Fazer Food Services har stärkt företagets kassa och möjliggör nya satsningar. Så sammanfattar koncernen det viktigaste för det gångna året.
Förra året omsatte Fazer 1101,2 miljoner euro, något över siffran för 2019 och gjorde en vinst på 51,9 miljoner euro.
Man sålde Fazer food services och ser nu möjligheter till att satsa, bland annat för att uppfylla ambitionen att bli ett av de ledande företaget inom växtbaserat i norra Europa.
Efterfrågan på havre fortsätter att stiga och därför fördubblar man nu havrekvarnskapaciteten i finska Lahtis och svenska Lidköping under 2021.
– Havre kommer fortsättningsvis att vara kärnan i Fazer lifestyle foods verksamhet och en viktig råvara, särskilt inom bageriverksamheten, skriver Fazer i sin årsredovisning.
Non-dairy, växtbaserade måltider och frukost kommer att vara fortsatt starka fokusområden hos Fazer som nu satsar rejält på solar foods, ett finskt startup-företag inom foodtech som utvecklat en ny proteinråvara, Solein, där grunden är att utvinna koldioxid ur luften med hjälp av en bioreaktors elektricitet.