Pantamera skapar nya reklamkonceptet ”Sveriges minsta klimatrörelse” och vill lyfta fram det arbete kring att panta man bedrivit sedan starten 1984.
Med sitt nya reklamkoncept på temat ”Sveriges minsta klimatrörelse” syftar företaget på den klimatnytta som skapas av den lilla rörelse som krävs för att lägga en flaska eller burk i pantautomaten.
Som bevis i målet anför Pantamera att all pant i Sverige under 2019 motsvarar en koldioxidbesparing på 180 000 ton.
Sedan pantsystemet en gång infördes har svenskarna pantade över 41 miljarder burkar och flaskor, motsvarande en besparing på 3,5 miljoner ton koldioxid ungefär.
– Vi pantar mer och mer i Sverige för varje år och egentligen är Pantamera kanske en av landets största klimatrörelser som innebär en enorm klimatnytta, säger Katarina Lundell som är kommunikations- och marknadschef hos företaget.
Den nya reklamkampanjen ”Sveriges minsta klimatrörelse” lanseras under den här veckan och kommer att gå som tv-reklam, bio, utomhus, i tunnelbana och butiker samt i sociala kanaler.
– Vår strategi har alltid varit att uppmuntra till att panta mera med glimten i ögat och med musiken som en bärande del. Den kommunikationen kommer vi att fortsätta med parallellt med klimatargumenten, säger Katarina Lundell.
Förra året pantade vi 2,15 miljarder burkar och flaskor i landet. Mycket talar för att vi kommer att slå det rekordet i år, vilket har flera förklaringar.
– Antalet pantade burkar och flaskor ökar ständigt, både till följd av att vi blir fler invånare som konsumerar mer dryck och att fler förstår vikten av att panta i form av klimatnytta. Men i år verkar det som att pantningen kommer att öka mer än tidigare år till följd av corona, analyserar Katarina Lundell.
– Det är högst troligt då vi har förändrat vårt beteende och tillbringat mer tid hemma. De burkar och flaskor som konsumeras i hemmet pantas i högre utsträckning än de vi konsumerar ”on the go”.