En betydande andel, 66%, av de tillfrågade rapporterade att varmt kaffe är den första drycken de intar varje dag, medan 47% väljer en kall kaffedryck när de anländer till sina arbetsplatser. Dessutom sa 59% att kaffe är deras första prioritet när de tar en promenad, medan 55% föredrar att ha kaffet som sällskap när de kollar sina mejl.
Intressant nog uppgav 24% av deltagarna att de behöver kaffe som mest på måndagar, vilket kan tyckas vara en vanlig känsla bland många. En överväldigande majoritet, 77%, sa att de behöver konsumera två eller fler koppar kaffe för att känna sig produktiva.
Studien indikerar också att gratis kaffe och andra drycker på arbetsplatsen skulle vara mycket uppskattat av de anställda och skulle kunna öka trivseln och produktiviteten. Enligt Camille Vareille, marknadschef för Lavazza Group, skulle detta inte bara spara tid och pengar för de anställda, utan också bidra till att locka dem tillbaka till kontoret.
Deltagarna i studien rapporterade att de i genomsnitt spenderar $6,27 (cirka 66 kr) på varje kopp kaffe, vilket kan ackumuleras till nästan $3 000 (ca 31 500 kr) per år. Den genomsnittliga kaffekonsumtionstiden uppges vara mellan 16 och 17 minuter, vilket motsvarar ungefär två dagar om året av väntan hos baristan.
Resultaten av studien ger en inblick i det starka bandet mellan kaffekonsumtion och arbetsplatskultur samt dess ekonomiska och tidsmässiga konsekvenser för individer och organisationer.