Nya forskningsrön om barn och hälsosam mat

Nya forskningsrön om barn och hälsosam mat
Foto: Semper AB

Lästid: < 1 minut

Dela nyhet

Semper och Umeå universitet har varit två av parterna när det gäller en studie om hur man långsiktigt får barn att äta mer av växtbaserade livsmedel.

Semper och Umeå universitet har varit två av parterna när det gäller en studie om hur man långsiktigt får barn att äta mer av växtbaserade livsmedel.

Oskar-stiftelsen, Region Västerbotten, Umeå universitet och Semper har varit parter i en studie om barns näringsintag, i förkortningarnas tid kallad Otis-studien (Optimerad tilläggskoststudie).
Den har handlar om hur man långsiktigt kan öka barns intag av växtbaserade livsmedel.

Enligt undersökningen kan en systematisk introduktion av grönsaker när barn börjar få smakportioner ge bestående beteendeförändringar upp till att barnen är 18 månader.
Enligt Semper kan resultaten få stor inverkan på barns kostvanor och har legat till grund för en annan förkortning, Step-metoden.

– Resultaten bekräftar liknande tidigare forskning men vi har gjort den första randomiserade studien och därtill också visat att det fungerar i hemmamiljö och under längre tidsperiod än vad som tidigare gjorts, säger Ulrica Johansson, doktorand vid Umeå universitet.
– Otis-studien indikerar att det här bör få en direkt inverkan på svenska barns kostvanor under och efter småbarnsåren och därmed också deras hälsa på lång sikt, tillägger hon.

– I generationer har Semper samarbetat med barnläkare och nutritionskunniga för att kunna erbjuda barnen den bästa maten. Det är så mycket pekpinnar idag och vi vet att många föräldrar tycker det är svårt att veta vad som är rätt och fel. Step-metoden som är baserad på Otis-studien är ett praktiskt stöd till föräldrar för en bättre matsituation hemma. Förhoppningsvis kan forskningen leda till att det blir lite lättare att vara förälder, säger Catharina Tennefors, forsknings- och utvecklingsdirektör hos Semper.

Annons

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil