En av de mest framträdande förändringarna är tillägget av två nya kategorier inom den breda klassen ”Grafisk Identitet”: ”Grafisk Identitet Light” och ”Grafisk Identitet – Redesign Light”. Dessa kategorier riktar sig särskilt till små företag och organisationer och syftar till att göra tävlingen mer tillgänglig för alla som arbetar med grafisk design i Sverige.
Projektledaren för Svenska Designpriset, Anna-Clara Ander, kommenterade initiativet: ”De nya kategorierna har växt fram utifrån önskemål från våra tävlande och de öppnar upp för fler att delta i det Svenska Designpriset. Vi vill hylla och uppmärksamma en större mångfald som jobbar med hantverk inom grafisk design.”
Den tredje nya kategorin är ”Heldigital – eHandel B2B”, som erkänner den ökande betydelsen av e-handel och tar hänsyn till den specifika utmaningen att utforma digitala plattformar för affärs-till-affärs-transaktioner. Jens Østgaard, vd för Svenska Designpriset, understryker betydelsen av att spegla den snabbt föränderliga designmiljön: ”I och med att e-handeln har vuxit så mycket behöver vi spegla projekten som pågår hos byråerna.”
Dessa nya kategorier kompletterar de befintliga 30 kategorierna och markerar en viktig utveckling för Svenska Designpriset. Anmälan till tävlingen är öppen fram till den 14 juni, och vinnarna kommer att presenteras vid en ceremoni senare under året.
Svenska Designpriset, som instiftades år 2005, har sedan dess varit en ledande plattform för att främja och hylla svensk design. Genom att kontinuerligt utveckla och anpassa sig till branschens behov, fortsätter Svenska Designpriset att vara en banbrytande kraft inom den svenska designvärlden.