I spåren av Covid-19 är läget tufft för många leverantörer till caféer och butiker, då de inte längre kan sälja de varor de har på lager.
Matsmart har utökat sina samarbeten med branschens leverantörer och offentliggör nu två samarbeten i e-handeln.
Det ena gäller snacksbolaget The Smiling Group, det andra kafékedjan Espresso House.
– Det talas mycket om krisen för besöksnäringen. Bakom dessa företag står grossister och leverantörer till gränshandel, taxfree-butiker, hotell- och caféer som i många fall går på knäna och sitter på lager som riskerar att slängas, säger Matsmarts vd Karl Andersson.
– Vi kan vara snabba här och se till att dessa varor når kunderna via vår e-handel istället. Det ger förhoppningsvis lite andrum till leverantörerna och det minskar definitivt matsvinnet.
Hos The Smiling Group säger vd Oscar Alsén så här om samarbetet:
– Läget just nu är ansträngt eftersom vi har förädlat och packat varor till kunder som säljer till människor i rörelse, som kiosker och närlivsbutiker, hotell, tåg och flyg.
– Det gör att vi har väldigt mycket på lager som vi måste sälja av för att ha råd att fortsätta vår verksamhet och överleva.
Hos Espresso House är man också positiv till samarbetet.
– På Espresso House arbetar vi med målet att inga livsmedel ska behöva kastas i onödan utan all mat som produceras kan räddas på olika sätt. Allt för en hållbarare framtid, därför är Matsmart ett hållbart initiativ för en snällare framtid för vår planet, säger förtagets produktchef Pontus Wretman.
Matsmarts försäljning har ökat rejält under första kvartalet i år, säger vd Karl Andersson.
– Situationen just nu har ökat trycket i vår försäljning över hela landet. Just nu har vi en extra dimension till vår räddad-mat-filosofi. Vi känner att vi gör nytta på flera plan.