Matsmart har låtit IVL Svenska miljöinstitutet analysera klimateffekten av att mat konsumeras istället för att kastas och nu levererar man siffror.
IVL- Svenska miljöinstitutet har på uppdrag av Matsmart analyserat klimateffekten av att rädda mat från att kastas, skriver e-handelsföretaget Matsmart i en pressrelease.
Rapporten visar att en order från Matsmart i genomsnitt ger en nettobesparing på 93% av klimatavtrycket jämfört med om samma varor inhandlats nya i en vanlig butik, konstaterar Matsmart.
Genomsnittsordern hos Matsmart i Sverige sparar 12,7 kg koldioxid, vilket motsvarar 1 500 smartphoneladdningar.
Totalt har de svenska kunderna bidragit med en nettobesparing på 5458 ton CO2e under det första halvåret 2021.
– Vi är väldigt glada att vi nu kan peppa våra kunder med beskedet att de verkligen gör ett bra jobb för klimatet och för att minska världens klimatavtryck för mat, säger Karl Andersson, vd och grundare hos Matsmart.
– Men de här beräkningarna sätter också ljuset på behovet att titta på produktionen när man pratar hållbarhet. Majoriteten av alla utsläpp uppstår i produktionen är det där vi kan göra störst skillnad, analyserar Andersson.