Efter att ha sålts i Storbritannien och delar av Europa lanserar nu Blockhead ett nytt tuggummi i Sverige.
Det handlar om ett nytt försök att etablera funktionella tuggummin och nu får vi se om svenskarna tuggar i sig det här alternativet.
Kanske kan Blockhead bidra till att vända den nedåtgående trenden för tuggummi i Sverige? I så fall blir det, menar man, genom att erbjuda ett ”supertuggummi” som inte bara fyller de behov traditionella tuggummin fyller.
– Kan tuggummi fylla en funktion på andra sätt? Kan ett tuggummi hålla dig vaken, ge dig vitare tänder och tillföra vitaminer, frågar Blockhead i en pressrelease och svarar att Blockhead visar att det är möjligt.
Företaget släpper tre varianter på sitt tuggummi på den svenska marknaden och det handlar om trion Energy, Vitamin och Shine.
– Jag studerade på universitetet när jag under en lektion blev helt uppslukad av absorption, alltså upptagningsförmågan. Jag blev besatt av tanken att skapa ett tuggummi som också kan fylla en funktion, säger grundaren Danny Lowe.
– Det var så Blockhead grundandes. Det första tuggummit som vi tog fram, gav samma koffeineffekt som en espresso gör efter 25 minuter, på bara fem minuter, berättar Lowe.
Hemköp, Circle K, OKQ8, Pressbyrån och 7Eleven kommer snart att erbjuda de svenska kunderna Blockheads tuggummin, vilka alla är veganska och sockerfria.