Nytt mellanmål för ökat mineralupptag

Foto Pressbild

Lästid: 2 minuter

Dela nyhet

Med den unika produkten Råggyberry introducerar Axfood och Generation Pep ett innovativt mellanmål som kombinerar fullkorn, frukt och hydrotermiskt behandlade mineraler. Genom avancerad teknik kan nu mineraler som järn och zink bli lika lättillgängliga i spannmål som i kött, vilket skapar nya möjligheter för en växtbaserad kost. Råggyberry lanseras nu på Urban Deli och ett antal Hemköp- och Willys-butiker i Stockholm.

I ett banbrytande samarbete har Axfood och Generation Pep utvecklat Råggyberry – ett nytt mellanmål som bygger på en hydrotermisk innovation för att öka tillgängligheten av mineraler i spannmål. Den nya tekniken gör det möjligt för kroppen att absorbera mineraler som järn och zink nästan lika effektivt från spannmål som från kött. Detta är en viktig utveckling, särskilt när allt fler strävar efter att äta mer växtbaserat och klimatsmart.

Råggyberry är baserad på fullkornsråg och innehåller frukt- och bärkompott med svartvinbär, tillsammans med yoghurt som är rik på kalcium. Den hydrotermiska processen, som är en metod att blötlägga spannmål under kontrollerade temperaturer, gör att den fytinsyra som binder mineraler bryts ner. Detta ökar upptaget av mineraler med upp till fyra gånger, enligt en rapport från Axfoundation.

– Solida näringsvärden är viktiga för konsumenternas hälsa, särskilt för unga. Med Råggyberry kan vi erbjuda ett mellanmål som är bra för både klimatet och hälsan. Vi hoppas att konsumenterna tar till sig produkten och att vi i framtiden kan lansera den brett i vårt sortiment, säger Ellinor Puerto, chef för sortimentsutveckling på Dagab, ett av Axfoods dotterbolag.

Ellinor Puerto, Chef sortimentsutveckling, Dagab | Foto Elin Andersson

Behovet av lättillgängliga mineraler är stort. I Sverige riskerar över 25 procent av unga tjejer att drabbas av järnbrist, vilket kan leda till trötthet och andra hälsoproblem. Den hydrotermiska innovationen i Råggyberry kan nu göra dessa mineraler tillgängliga på ett nytt och klimatsmart sätt, något som inte bara kan förbättra näringsvärdet i växtbaserad mat utan också bidra till en hållbarare produktion. Carolina Klüft, verksamhetschef på Generation Pep, betonar hur viktigt detta är:

– Vi vet att barn och ungdomar får i sig för lite fullkorn och att deras intag av mineraler är under de rekommenderade nivåerna. Råggyberry är en produkt som gör det enkelt att få i sig vad man behöver, samtidigt som den är utvecklad i samarbete med flera ledande aktörer.

Produktionen av Råggyberry har varit ett samarbete mellan innovationsprojektet Mineralskiftet, Axfoundation och aktörer som Hidden in Grains och MatLust utvecklingsnod. Produkten finns nu tillgänglig i Urban Delis butiker i Stockholm samt i ett antal utvalda Hemköp- och Willys-butiker. Målet är att expandera försäljningen till fler butiker i landet och att på sikt introducera produkten brett inom Axfoods sortiment.

4o

Annons

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil