Starbucks, Adidas, Coca-Cola, Unilever och Ford tillhör de 160 storbolag som valt att bojkotta Facebook.
Bojkotten sker i protest mot hur rasistiskt och hatiskt innehåll sprids via Facebook och Instagram, som har samma ägare.
Nu ansluter sig flera svenska företag till bojkotten. Ett av dem är Oatly, svenskt profilerat företag inom havredrycker med belgiska Verlinvest och kinesiska statsägda bolaget China Resources bland de största ägarna.
Oatly väljer att stoppa all marknadsföring på Facebook och Instagram ”ett tag framöver”.
– Vi kommer att göra en ordentlig utvärdering av var vi lägger våra mediepengar. Det här är en komplex fråga man inte löser genom symbolhandlingar, utan genom att samla fakta, diskutera, fundera och sedan agera, säger Martin Ringqvist, kreativ chef för Oatly, till svd.se.
Från SJ är man mer konkret.
– Själva sakfrågan om rasismens närvaro på de här och andra plattformar är jätteviktig. För oss är det viktigt att synas i sammanhang som vi bedömer är bra, och då blir det naturligt att ta en paus, säger Stephan Ray, pressansvarig hos SJ.