På ena sidan producenter av komjölk – på andra sidan en havredryckstillverkare.
På ena sidan branschorganisationen Svensk mjölk – på andra sidan delvis kinesisk- och belgiskägda Oatly.
Det har varit kontrahenterna i en varumärkesstrid där nu Patent- och registreringsverket, PRV, fällt sitt utslag.
Oatly får behålla sitt varumärke ”Smölk” vilket Svensk mjölk protesterat mot.
Bråket har pågått i flera år men nådde en ny nivå förra året då internationella mejerikoncernen Arla gick ut med en antikampanj mot Oatly och lanserade hittepå-namn som Brök, Sölk, Trölk och Pjälk med andemeningen att Oatlys produkter inte ens liknade mjölk i smaken.
Oatly svarade med att varumärkesregistera hittepå-orden, vilket Arla protesterade mot hos PRV.
Nu har PRV avgjort frågan om ett annat påhittat varumärke, Smölk, där organisationen Svensk mjölk hävdat att varumärket är vilseledande och kan kopplas till organisationen.
Icke, säger nu PRV. PRV anser att Svensk mjölk och Oatly inte marknadsför samma varutyper, att Smölk inte är nog likt ”mjölk” och att Oatly inte riskerar att vilseleda kunderna.