Oatly har tidigare kaxat sig profileringsmässigt mot mjölkbranschen och inte minst mot Arla.
Nu gör man det igen i en stor kampanj där man gör reklam för sina havreprodukter och sedan hänvisar till Arlas receptsajt för tips på maträtter man istället kan laga med Oatlysprodukter.
– De här tre nya produkterna funkar kanonbra i allt möjligt, typ matlagning, bakning, smoothies, gröt, alltså alla ställen där man brukar använda mjölk, och då tänkte vi att då kan vi väl låta folk inspireras av de suveräna receptsajterna som mjölkindustrin, inte minst Arla, byggt upp genom åren. Sedan angående ”modig kampanj” så beror det på hur man ser det, det är ju också en tack-kampanj, säger Oskar Pernefeldt, art director på Oatly, till Resumé.
Att Oatly pikar mejeribranschen är välkänt, men att de skulle peka ut Arla håller Ida Backman, copywriteer hos Oatly, inte riktigt med om.
– Vi pekar ju inte ut någon här, utan till deras receptsidor eftersom vi tycker att de är så himla bra. På riktigt, all cred till dem, alltså vilket jobb de har gjort, säger Backman.