Odd Molly Sverige har ansökt om rekonstruktion, enligt ett pressmeddelande från moderbolaget MBRS Group.
I det hänvisar man i första hand till sjunkande efterfrågan och ”negativa framtidsutsikter för detaljhandeln som orsaker till ansökan.
”I likhet med många andra företag inom branschen har dessa snabba förändringar drabbat bolaget hårt och riskerar att leda till en akut likviditetsbrist, om inte kraftfulla åtgärder vidtas”, skriver man också.
Försäljningen har minskat kraftigt och därtill har rörelsekostnaderna ökat som en följd av bland annat valutaeffekter och dyrare transporter, framhåller bolaget.
Nu vill man i en rekonstruktion minska antalet anställda, ställa om från att ha haft omsättningsmål till att ha resultatmål samt ”stöpa om design och varumärke”.
Det har funnits indikationer på området sedan moderbolaget sköts fram rapporten för tredje kvartalet en månad, till november.
Samtidigt hävdade bolagsledningen att såväl Odd Molly som Hunkydory som också ingår, hade ”överpresterat” mot marknaden i stort.
Två månader senare behövs alltså en företagsrekonstruktion för att bolaget ska överleva.