Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade i augusti 2021 trots tuffa och höga jämförelsetal från augusti 2020, meddelar Svensk dagligvaruhandel idag.
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 0,7 procent under augusti 2021 jämfört med motsvarande månad 2020, enligt Svensk dagligvaruhandels dagligvaruindex.
Försäljningsutvecklingen i butik uppgick till 0,5 procent under månaden. Den fysiska försäljningen var därmed positiv under hela sommaren.
– Försäljningsutvecklingen i butik var svagt positiv i augusti. Alla tre sommarmånaderna hade därmed positiva utvecklingstal, trots höga jämförelsetal från fjolåret. Kunderna verkar alltmer söka sig tillbaka till de fysiska butikerna, säger Karin Brynell, vd för Svensk dagligvaruhandel.
Försäljningen i e-handeln växte under månaden med 4,7 procent. Hemleverans växte med 4,1 procent och upphämtning i butik med 5,5 procent.
E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i augusti till 4,5 procent.
– Försäljningstillväxten i e-handeln var åter positiv i augusti efter att ha varit negativ i juli. E-handelsandelen landade på 4,5 procent, vilket är något högre än under samma månad föregående år och mer än dubbelt så hög som i augusti 2019. Om de nya nivåerna är det nya normala återstår att se under kommande månader när samhället öppnar och rekommendationen om hemarbete upphör, avslutar Karin Brynell.