Ökad import av ost trots inhemska möjligheter

Gerhard Bley, vd på Norrmejerier | Foto Pressbild

Lästid: < 1 minut

Dela nyhet

Den 27 maj firades Ostens dag i Sverige, en dag instiftad för att hylla ett av landets mest älskade livsmedel. Trots firandet blir anledningarna till att fira dock allt färre med åren, främst på grund av den växande importen av ost.

Ny statistik från Statistiska centralbyrån visar att 2023 var ett rekordår för ostimport i Sverige, med en nästan fördubbling sedan Ostens dag instiftades 2010, från 85 000 ton till 153 000 ton. Trenden har fortsatt även under 2024, med nya rekordnoteringar under årets två första månader.

Gerhard Bley, vd på Norrmejerier, uttrycker oro över utvecklingen:

”Som handelsland är Sverige beroende av att importera vissa livsmedel, men primärt sådana som vi inte kan producera själva. Till skillnad från vin, olivolja eller exotisk frukt, så har Sverige alla förutsättningar för inhemsk och hållbar ostproduktion.”

Minskande andel svenskproducerad ost

Ostkonsumtionen i Sverige har ökat, men andelen svenskproducerad ost har minskat drastiskt. Sedan 2010 har andelen svenska ostar som säljs i Sverige sjunkit från 60 procent till 40 procent 2023. Detta trots att Sverige har geografiska och agrikulturella förutsättningar att producera högkvalitativ ost.

”Ost kan produceras på många ställen i världen. Däremot spelar mjölkens ursprung väldigt stor roll när det kommer till klimatpåverkan, de svenska böndernas möjligheter att överleva och Sveriges självförsörjningsförmåga,” fortsätter Bley.

Minskad efterfrågan på svensk mjölk

Den höga importen av ost innebär en betydande minskning i efterfrågan på mjölk från svenska bönder. Enligt Bley hade svenska bönder kunnat leverera ytterligare 480 000 ton mjölk under 2023 om marknadsbalansen legat på samma nivå som 2010.

”Det är ett kraftigt underbetyg för svensk livsmedelsindustri att vi importerar så stora mängder ost, samtidigt som svenska bönder går på knäna,” säger Bley. ”För att vända trenden krävs dels att vi som handlar gör mer medvetna val och att vi kontrollerar mjölkens ursprung i osten. Dels även att handeln, producenterna och politiken tar ett gemensamt krafttag för att göra just svenska ostar mer attraktiva och konkurrenskraftiga på marknaden.”

Annons

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil