Ökad omsättning men lägre volymer

Foto Pressbild

Lästid: < 1 minut

Dela nyhet

Ica Sverige ökade omsättningen med 6,5 procent sista kvartalet 2022 men baksidan av medaljen är kraftiga volymtapp.

Ica-koncernens omsättning ökade med 8,2 procent till 35 547 miljoner kr jämfört med 2021. 
Priseffekterna var positiva, främst i Rimi Baltic och ICA Sverige. 

Detta motverkades av negativa volymeffekter, med undantag för Apotek hjärtat och Ica försäkring där volym­effekterna var positiva, skriver Ica.
Rörelseresultatet för fjärde kvartalet steg, inflationsdrivet, med 6,4 procent till 1 382 miljoner kr jämfört med motsvarande kvartal 2021.Matpris­inflationen fortsatte att öka och låg på +17,8 procent under fjärde kvartalet, jämfört med fjärde kvartalet 2021 då den var +1,3 procent, konstaterar Ica.
Följden har blivit sjunkande försäljningsvolymer.

Ica Sveriges nettoomsättning steg, helt prisdrivet, med 6,5 procent under fjärde kvartalet. 
Ökningen motverkades av ett kraftigt volymtapp. För helåret 2022 uppgick omsättningsökningen till 5,4 procent. 
Volymtappet pressade ner marginalen i Ica Sverige till 3,1 procent (3,7%).

– Vi har ett lägre resultat och marginaler än förra året i Ica Sverige. Vi ser här effekter från inflation, högre kampanjandel och prisinvesteringar. Därtill kommer att vinst­delningen från Ica-butikerna är lägre givet att butiksresultaten nu sjunker jämfört med 2021, säger Nina Jönsson, ny vd för Ica-gruppen. 

– Av stor vikt för oss nu är att vända trenden med fallande volymer och marknads­andelar. Det pågår en rad initiativ för att nå dit och det kommer att innebära besparingar och effektiviseringar men också satsningar under 2023, tillägger Jönsson.

Annons

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil