Ica-koncernens omsättning ökade med 8,2 procent till 35 547 miljoner kr jämfört med 2021.
Priseffekterna var positiva, främst i Rimi Baltic och ICA Sverige.
Detta motverkades av negativa volymeffekter, med undantag för Apotek hjärtat och Ica försäkring där volymeffekterna var positiva, skriver Ica.
Rörelseresultatet för fjärde kvartalet steg, inflationsdrivet, med 6,4 procent till 1 382 miljoner kr jämfört med motsvarande kvartal 2021.Matprisinflationen fortsatte att öka och låg på +17,8 procent under fjärde kvartalet, jämfört med fjärde kvartalet 2021 då den var +1,3 procent, konstaterar Ica.
Följden har blivit sjunkande försäljningsvolymer.
Ica Sveriges nettoomsättning steg, helt prisdrivet, med 6,5 procent under fjärde kvartalet.
Ökningen motverkades av ett kraftigt volymtapp. För helåret 2022 uppgick omsättningsökningen till 5,4 procent.
Volymtappet pressade ner marginalen i Ica Sverige till 3,1 procent (3,7%).
– Vi har ett lägre resultat och marginaler än förra året i Ica Sverige. Vi ser här effekter från inflation, högre kampanjandel och prisinvesteringar. Därtill kommer att vinstdelningen från Ica-butikerna är lägre givet att butiksresultaten nu sjunker jämfört med 2021, säger Nina Jönsson, ny vd för Ica-gruppen.
– Av stor vikt för oss nu är att vända trenden med fallande volymer och marknadsandelar. Det pågår en rad initiativ för att nå dit och det kommer att innebära besparingar och effektiviseringar men också satsningar under 2023, tillägger Jönsson.