E-handeln fortsatte öka kraftigt även under första kvartalet 2021, rapporterar Postnord i E-barometern som redovisar 53 procent plus för perioden.
Den svenska e-handelns omsättning ökade med 53 procent under årets första kvartal, jämfört med motsvarande kvartal året innan, enligt Postnords E-barometern för kvartalet.
Efter 2020 års historiska tillväxt för e-handeln fortsätter alltså utvecklingen i samma riktning.
bekräftas i E-barometern Q1 att utvecklingen fortsätter på samma spår 2021.
Ökningen med 53 procent är nästan i nivå med ökningen under fjärde kvartalet 2020 (56 procent).
– Det är en oerhörd tillväxt, men det ligger ungefär i linje med de förväntningar som vi lade fram i årsrapporten i februari, säger Postnords analytiker Carl-Fredrik Teder.
– Anledningen till att vi fortfarande ser så höga tillväxttal är att jämförelsetalen från 2020 till största delen var opåverkade av pandemin. Först i mars förra året såg vi de stora effekterna på handeln, påpekar Teder.
I likhet med 2020 var det försäljningen av dagligvaror på nätet som ökade allra mest och mer än fördubblades (+128 %) jämfört med första kvartalet ifjol.
Därefter växte möbler och heminredning mest (+81 %), följt av hemelektronik (+65 %).
I rapporten fastslås även att fler svenskar e-handlade från utlandet, jämfört med tidigare år.
Flest svenskar har handlat från Tyskland, följt av Kina som tagit över andraplatsen från Storbritannien sedan ifjol.
– Det finns ett antal väldigt populära tyska aktörer inom mode, som många svenska konsumenter handlar från. Dessutom köper många fordonsentusiaster saker från tyska bilsajter, analyserar Carl-Fredrik Teder.
– Och även om Amazon nu etablerat sig i Sverige så ser vi fortfarande att svenskarna delvis handlar från den tyska sajten, vilket troligen kommer minska i takt med att den svenska verksamheten växer, spår Teder.