Fredrik Lindquist, Country Manager på Visa, kommenterar utvecklingen: ”Vi förutspår en 51-procentig ökning av e-handeln i Sverige från 39 miljarder dollar 2022 till 59 miljarder dollar 2026. Den ökade användningen av digitala plånböcker bidrar till denna tillväxt, med konsumenter som använder sina telefoner för att genomföra köp. Vi ser att den mobila handeln kommer att utgöra en betydande del av den globala e-handeln.”
En betydande ökning av digitala betalningar har även observerats i fysiska butiker, där så kallade xPay-lösningar blir allt vanligare. Mellan januari 2021 och maj 2023 ökade antalet xPay-transaktioner i fysiska butiker i Norden med hela 205 procent. Nu görs mer än var fjärde fysiska köp med en digital plånbok.
Lindquist betonar fördelarna med digitala plånböcker: ”Digitala plånböcker är det mest bekväma sättet att betala. De eliminerar behovet av att bära med sig fysiska plånböcker och erbjuder enkel ekonomisk spårning och budgethantering. Dessutom hjälper Visas säkra teknik till att skydda betalningar.”
En av de viktigaste faktorerna för att säkerställa en säker och bekväm betalningsupplevelse i digitala plånböcker är tokenisering, en teknik där Visa är en pionjär. Tokenisering ersätter känslig betalningsinformation med en unik digital identifierare, vilket gör det svårare för bedragare att komma åt eller missbruka informationen. Genom att integrera biometrisk verifiering, som fingeravtryck eller ansiktsigenkänning, i betalningsprocessen kan ytterligare säkerhetslager läggas till.
Utöver ökad säkerhet efterfrågar konsumenter även ytterligare funktioner i sina digitala plånböcker, såsom rabatter och lojalitetspoäng. Visa fortsätter att utveckla och förbättra sina digitala betalningslösningar för att möta konsumenternas behov och önskemål i en alltmer digitaliserad värld.