Efter två års midsommarfiranden på sparlåga finns ett uppdämt behov av att återigen få umgås i goda vänners lag och fira midsommar.
Handeln förbereder sig därefter och laddar upp med populära varor som sill, insektsmedel och gräddfil och åtta av tio dagligvaruhandlare uppger att midsommar är viktig för försäljningen, enligt årets rapport från Svensk handel om sommarhandeln.
Midsommar är en av de mest uppskattade högtiderna i Sverige och även den fjärde viktigaste högtiden för svensk handel.
Under midsommarveckan väntas en merförsäljning på runt 1 miljard kronor, vilket är ett uppsving från föregående års 900 miljoner kronor.
En del av denna ökning beror på att priserna nu är högre, men en viktig del är också att midsommarfirandet i år väntas ske i större utsträckning än förra året.
Totalt omsätts runt 8 miljarder kronor inom dagligvaruhandeln under midsommarveckan.Även om midsommar av naturliga skäl främst är en högtid för dagligvaruhandeln så har dess betydelse även ökat inom sällanköps- och e-handeln efter en minskning föregående år.
– Vi ser i våra prognoser att det finns ett ökat intresse för att fira midsommar i år. Trots att det traditionellt är en populär högtid att uppmärksamma så har vi, av förklarliga skäl, inte kunnat fira i den utsträckning vi kanske har velat under pandemin. Det är huvudförklaringen till att vi ser ett uppsving för handeln i stort, säger Johan Davidson, chefsekonom hos Svensk handel.