Svensk handels prognos säger att matförsäljningen under midsommarveckan kommer att öka med 14 procent vilket i kronor räknat motsvarar 900 miljoner.
På fredag firas midsommarafton och i vanlig ordning är det klassiska varor som sill, gräddfil, glass och insektsmedel som svenskarna lägger i varukorgen – likväl som, naturligtvis, jordgubbar.
Svensk Handels prognos visar att matförsäljningen under midsommarveckan ökar med 14 procent, motsvarande 900 miljoner kronor.
För många dagligvaruhandlare är midsommarveckan ett av årets bästa försäljningstillfällen.
Sammanlagt är det den fjärde viktigaste högtiden för försäljning och över en tredjedel av alla handlare uppger dessutom att veckan är viktig för verksamheten.
Likt föregående år har pandemin en effekt på våra konsumtionsvanor och resebeteende under sommarmånaderna, vilket gynnar hela detaljhandeln.
I sällanköpsvaruhandeln märks det av att allt fler spenderar semesterveckorna hemma, då delbranscher som byggvaruhandeln och sporthandeln förväntas att fortsatt gå bra. Även vädret har en inverkan på vad vi handlar under semestern, konstaterar Svensk handel.
– Vi ser att trenden från föregående år håller i sig och att det blir en ”svemester” för många även i år. Det kommer att gynna detaljhandeln och vi tror på en positiv omsättningstillväxt, säger Svensk handels chefsekonom Johan Davidson.