För fem år sedan satsade Helsingborg på streetfood men hur fortsättningen ser ut och vilken efterfrågan som finns idag är just nu oklart.
För fem år sedan, sommaren 2016, drog Helsingborgs kommun igång en streetfoodsatsning där det i utgångsläget fanns 19 ställplatser för åtta olika slags matvagnar runt om i Helsingborg.
När projektet avslutades förra året fanns 43 platser att alternera mellan och totalt har cirka 30 företag varit engagerade i projektet.
Nu ska politiker och tjänstemän utvärdera satsningen – lovordad från början – men vad som blir av den framgent är oklart. Det är inte ens säkert att det blir någon fortsättning över huvud taget.
– Att flytta från olika ställen gjorde det svårt för gästerna att veta var vi fanns. Det gick inte att få lönsamhet, säger Stefan Mildén som lämnade projektet efter ett år, till hd.se.
– Hur många kunder man kunde locka berodde på vilken plats man stod på, säger Jeff Flindt som arbetade med Per i Vikens foodtruck.
– Vi älskar foodtrucks och trodde verkligen på det här, men trots att vi har en stor räckvidd i sociala medier och så, så kom inget folk. Det fanns dagar när vi kunde sälja fyra sandwiches på fem timmar, säger Johan Fritzell på Holy Smoke i samma artikel.
Nu vill man få en fast plats för ett slags foodtruck-område men samtidigt är skepsisen stor för att man ska få en sådan satsning att bära frukt.
Kommunens utvärdering ska i vilket fall bli klar under hösten 2021.