Det var en burk med enkel logotype. Idag har ölburkar blivit designobjekt. Inte minst går mikrobryggerierna i spetsen för hajpningen av ölburkarna.
Tuborgs mellanölsburkar med de två tecknade snubbarna där den ene har en korv i en fågelbur och frågan är hvornaer en Tuborg smakar bäst och svaret är ”Hvergang”, var förstås först.
Annars har väl inte ölburkar varit mycket till konstverk särskilt länge, ärligt talat.
Men nu söker alltfler bryggerier egna formgivare som skapar konstnärliga öletiketter och hjälper framförallt mindre och uppåtsträvande mikrobryggerier att bygga och bygga på varumärken den vägen.
G-P har gjort ett reportage om saken och bland annat träffat designers bakom ölloggor och burkar.
– Ölbranschen är ny för mig, men det känns som att den har mycket gemensamt med indiemusikindustrin, säger Alexander Palmestål, inhousedesigner på O/O brewing till gp.se.
– När jag växte upp drömde jag om att göra skiv- eller bokomslag. I stället hamnade jag mer inom reklam, men det känns som att jag genom ölen har tagit en bakväg och gjort något som folk kanske tittar på lite på samma sätt som när man håller i ett skivomslag medan man lyssnar, säger Neale Payling som formger nästan alla öl hos Stigbergets bryggeri, i samma reportage.
Göteborg är ganska mycket av föregångare på området men det finns en enkel förklaring då staden idag har så mycket som 34 hantverksbryggerier.
Flera av dem har profilerat sig starkt och slagit igenom brett som Oceanbryggeriet, Stigbergets och andra.
Nu kan de dessutom se till att profilera sig i sektorn varumärkesbyggande den kulturella vägen också…