24 säljkårer från hela Norden, cirka 300 säljare och ungefär 100 leverantörer. Där har du gänget som var samlat vid Sales Supports säljkonferens i tennisens svenska Mecka, Båstad. Men även om det inte i första hand handlade om servar och stoppbollar hos Sales Support så kan man väl säga att det handlade om att smasha in bollarna även för den här spelaren – och naturligtvis om att lyckas i nätspelet… Sales Supports vd Odd Strand kunde nöjt sammanfatta säljkonferens och trycka på vikten av att samlas på det här sättet.
”Viktigt att samlas”
– Det är viktigt att samlas för att diskutera hur vi tillsammans kan hjälpa butiken att sälja fler varor. Leverantörerna uppskattar verkligen att kunna brainstorma med säljarna för att få bra idéer, råd och tips om hur man bäst lyckas i butik, sammanfattar Odd Strand för Butikstrender.
– Kvalitetsprodukter men som är lätta att tillaga, användbara produkter, fokus på låg salthalt, låg sockerhalt, vid sidan av mervärden som exempelvis tillsatta vitaminer, probiotika och annat.
Lavazza, GB Foods, Renée Voltaire, Enzymatica, Aprés, Åre Beverage Group, PQM, Sproud, Neoz, Good Gum, Eternal & Waterwipes
Det är, som alla vet, tuffa tider för alla inom handeln med prisökningar, råvarupriser, energipriser som stiger, en orolig omvärld, logistikkedjor som sätts på prov och annat. Frågan, utifrån det, är förstås hur Sales Supports vd upplever stämningen hos uppdragsgivare och leverantörer i dessa tider. ”God”, visar sig svaret vara.
– Bra stämning och stark framtidstro även om det just nu är tufft vad gäller höga kostnader i värdekedjan, lägre marginaler och lägre köpkraft, sammanfattar Odd Strand.
– Det blir stort fokus på att öka distributionen på hyllan, spännande aktiviteter och extra platser med stoppeffekt i relevant POS-material, attraktiva gavelexponeringar med bra erbjudanden, demonstrationer, provtagning med mera, säger Odd Strand
– Visst är det något tuffare att få extraplatser när det är mycket fokus på EMV och klipp, men vi har så många starka varumärken som butikerna tycker är attraktiva och som ger bra butiksmarginal. Det är viktigt för säljarna att känna till sin butiksekonomi, att kunna presentera en bra marginalbild under en säljexponering och att sälja in med god produktkunskap samt att veta mycket om butikens konsument- och handelsbeteende, summerar Odd Strand för att avsluta med det viktigaste;
– Och glöm förstås aldrig hyllan, den är alltid prio 1!