TV4 varnar i ett inslag för att vi ser en svag mellandagsrea.
Kanalen har talat med såväl handlare som branschorganisationen Svensk handel.
Båda parterna vittnar om ett lägre intresse än väntat för att shoppa i mellandagarna.
– Nu på rean är det inte alls samma tryck som innan, som vi brukar vara vana vid. Om vi tittar på innan pandemin så får vi nog vara glada att nå upp till hälften av vad vi brukar, säger Fredrik Du Rietz, vd för butiken Grosshandlarn.
– Den här veckan är egentligen den viktigaste då det är den vi ska leva på till slutet av februari-mars, tillägger han.
Och precis som tidigare indikerats så visar preliminära siffror en nedgång för julhandeln, vilket alltså nu ser ut att fortsätta i mellandagsrean.
Hos Svensk handel är man orolig.
– Det är oroväckande att kunderna håller hårdare i plånböckerna. Samtidigt som kostnaderna för handlarna ökar. Det är ökade inköpspriser, ökade elkostnader och ökade hyreskostnader, säger Hans Tjernström Carraro, kommunikationschef hos Svensk handel, hos TV4.
– Den här ekvationen är vi rädda att många handlare inte klarar av. Och då till slut så går affären inte ihop. Det vore förödande. För handeln är så viktig, inte minst när det kommer till att leverera jobb, tillägger han.