Pandemin fick Österlenkryddor att tappa stora delar av omsättningen. Då satsade man på ett nytt spår och nu anställer man och utökar personalstyrkan.
Pandemin gjorde att skånska Österlenkryddor, som många andra, hamnade i ett krisläge. Företagets butik hade en stor del av sin omsättning via turistbussar som stannade till.
När pandemin slog till försvann detta, inte minst eftersom många av bussresorna som passerade var pensionärsresor, det vill säga riskgruppsmänniskor.
Ägaren C S Persåkre fick förbereda personalen på risken för uppsägning och han planerade en som dessbättre inte blev av.
Istället utökade man sortimentet i butiken till även färskvaror och utbildade personalen i försäljning.
– Vi hade sedan tidigare jobbat i ett projekt som hette Tillväxt syd där vi förberedde oss för tillväxt genom att vara starka på olika ben. Vi hade skaffat en avancerad certifiering så vi kunde sälja till dagligvaruhandeln och där gick det bra. I pandemin blev det lilla benet vårt starka ben. Vår nätbutik ökade också 116 procent, säger Persåkre till sydsvenskan.se.
Nu har man fått in kryddorna på Coop och lokalt hos Ica men även i andra butiker.
Dessutom har man återförsäljare i Danmark, Tyskland och Finland samt satsar på Polen.
En investering i en rensmaskin för kryddor har dessutom mångdubblat kapaciteten och gjort satsningar på större volymer möjliga.