Oumph är den framgångsrika satsningen från svenska Food for progress med sojabaserade, vegenska produkter.
Efter tidigare framgångar har man i år kunnat notera en 40-procentig tillväxt på alla marknader totalt första kvartalet i år jämfört med motsvarande period 2019.
Nu blir succéföretaget, som omsatte 180 miljoner kr 2018/2019 där Oumph stod för drygt hälften, uppköpt av Livekindly.
Det är en ny satsning där profilerna bakom vill skapa en ny global matjätte och där entreprenörerna samlat 200 miljoner dollar i kapital.
Man har – i och med ”svenskköpet” – gjort fyra stora förvärv så här långt.
Först köpte Livekindly det tyska Likemeat, sedan sydafrikanska Fry family foods och därefter kanadensiska medieplattformen Livekindly.
– Det fanns flera anledningar till att vi valde att köpa Oumph, säger Kees Kruythoff, vd och styrelseordförande för Livekindly, till di.se och lyfter grundarna Anders Wallerman och Anna-Kajsa Lidell.
– De har byggt ett ledande varumärke i Norden och Storbritannien och har ett partnerskap med det statliga forskningsinstitutet Rise vilket vi uppskattar eftersom vi kommer att satsa mer på FoU och innovation än andra bolag.