Över 16 miljoner till svenskt föreningsliv

Pantameras miljötävling Föreningskampen har genomfört för åttonde året och nu genererar satsningen över 16 miljoner till Sveriges föreningsliv.
Starkt jobbat av svenska föreningar när man dragit in över 16 miljoner kr på pant. Foto: Pressbild Pantamera

Lästid: < 1 minut

Dela nyhet

Pantameras miljötävling Föreningskampen har genomfört för åttonde året och nu genererar satsningen över 16 miljoner till Sveriges föreningsliv.

Pantameras miljötävling Föreningskampen har genomfört för åttonde året och nu genererar satsningen över 16 miljoner till Sveriges föreningsliv.

Coronapandemin har slagit hårt mot föreningslivet, inte minst ekonomiskt. Riksidrottsförbundet bedömer att pandemins negativa ekonomiska effekt för idrottsföreningar handlar om 4-6 miljarder kronor under kommande år.
– Då blir extrainkomster som Pantameras miljötävling Föreningskampen ännu viktigare, skriver företaget i en pressrelease.

Tävlingen har nu genomförts för åttonde året och fler än 2 000 föreningar deltog under året.
Sammanlagt samlades över 18 miljoner burkar och Pet-flaskor in vilket ger över 16 miljoner kronor till Sveriges föreningsliv.

Vinnare i 2020 års upplaga av Föreningskampen är den halländska föreningen Glommens IF som lyckades samla in fantastiska 200 050 burkar och flaskor.
Förutom pantpengarna får de en check på ytterligare 15 000 kronor.

– Det har naturligtvis varit tuffare för föreningarna att samla in pant med de begränsningar som pandemin har inneburit med färre sammankomster, cuper, matcher och lagaktiviteter, konstaterar Rickard Andersson som är strategisk marknadsförare hos Pantamera/Returpack.
– Att så många föreningar ändå valt att samla in pant som ett sätt att få in pengar till föreningskassan och samtidigt göra en fin insats för miljön är mycket glädjande, tillägger han.

Årets Föreningskamp har inte bara gett klirr i föreningskassorna med över 16 miljoner kronor i insamlade pantpengar. Den insamlade panten motsvarar dessutom en koldioxidbesparing på 1 545 ton.
– Föreningskampen är verkligen ett win-win-koncept som bidrar både till föreningslivet och miljön, påpekar Rickard Andersson.

Annons

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil