Det är statistik från SCB som visar att både hushållens konsumtion och försäljningen på svenska restauranger var på väg ned redan innan vi drabbades av coronasmittan.
Det indikerar att följderna på kort och lång sikt av coronaviruset kan bli djupare och mer långtgående än vad vi tidigare räknat med.
Hushållens konsumtion minskade med 0,2 procent i januari, enligt SCB, jämfört med månaden innan.
Ökningen i konsumtion var 1,6 procent jämfört med januari 2019 vilket kan jämföras med att ökningen i konsumtion i december var 3,1 procent jämfört med föregående års decembermånad.
De svenska restaurangernas försäljningsvolym sjönk med 0,2 procent redan under fjärde kvartalet 2019 jämfört med motsvarande tidsperiod året innan.
Då skiftade utvecklingen beroende på kategori. Nöjesrestauranger ökade försäljningen med 20,2procent, snabbmatsrestauranger med 2,8 procent medan personalrestaurangernas försäljning sjönk med 12,7 procent och trafiknära restaurangers med 9 procent.