Paketmarknaden i Sverige växte med 14 procent under 2020. Postnord fortsätter vara störst men sådana som Budbee, Instabox och Airmee tar nu plats.
Den svenska paketmarknaden växte med 14 procent under förra året, visar en ny rapport.
Där konstateras att Postnord är fortsattstörst men också att nya företag som Budbee, Instambo och Airmee tar mer och mer plats i statistiken.
Enligt en ny rapport från Post- och telestyrelsen fortsätter Sveriges paketmarknad att växa. Det innebär för 2020 en tillväxt mätt i omsättning på 14 procent jämfört med 2019.
Av de 23 företag som syns i PTS:s statistik är Postnord störst med en marknadsandel på 40-45 procent mätt i omsättning.
UPS och DHL är tvåa och tre med i båda fallen en marknadsandel kring 10-15 procent.
Sedan följer Schenker och Bring parcels med 5-10 procent och därefter sex företag med 1-5 procent – TNT, Fedex, Budbee, DSV Road, Instabox och Jetpak och sedan ett helt dussin, tolv företag med mindre än 1 procent av paketmarknaden.
De flesta större företag har minskat sin marknadsandel lite och där kan hänföras till att alltfler företag är med och slåss om paketen.
Dock är de fyra största fortsatt helt dominerande om än med 2 procentenheter mindre av kakan nu – 78 procent mot 80 procent ett år tidigare.