Alkoholkonsumtionen ökade i Sverige även under 2021 men var fortfarande lägre än innan pandemins utbrott, enligt siffror från CAN.
Alkoholkonsumtionen ökade med 2 procent under 2021 jämfört med 2020 men den var 4 procent lägre än under 2019, året innan pandemin.
Det framgår av preliminära uppgifter från CAN (Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning).
– Vi ser att pandemins effekter på alkoholkonsumtionen fortsatte även under det andra pandemiåret 2021, säger Björn Trolldal, som är utredare med forskningskompetens på CAN och ansvarig för mätningarna. Mellan 2020 och 2021 var det små förändringar när det gäller varifrån konsumenterna skaffade sig alkoholen.
– Systembolagets försäljning är fortsatt hög och resandeinförseln är fortfarande betydligt lägre än innan pandemin, säger Björn Trolldal vidare.
Pandemin kan även noteras i andra jämförelser mellan 2021 och 2019.
Systembolagets andel av alkoholkonsumtionen var 75 procent 2021 – 65 procent 2019, restaurangernas del 8 procent 2021 mot 10 procent 2019 och resandeinförselns del av naturliga skäl endast 4 procent 2021 mot 12 procent 2019.