Trots att priserna på konfektyr har stigit med 21 procent de senaste fyra åren, har volymen för hemmakonsumtion vuxit från 2 700 ton till 3 800 ton under påskperioden. Enligt Yougov är påskgodiset en fortsatt prioritet för svenska hushåll.
– Vi ser en ökning i svenskarnas lösgodiskonsumtion under påskperioden. Nästan varannan svensk, 44 procent, köper lösgodis under påskveckorna – en ökning med 37 procent sedan 2020, säger Charlotte Alring, affärschef på Yougov Sverige.
Barnfamiljerna står för den mest markanta ökningen. Över 1 090 ton lösgodis köptes av hushåll med barn, jämfört med 42 procent bland hushåll utan barn. Storstadsregionerna sticker också ut – särskilt Stockholm där konsumtionen ökat från 30 till 45 procent sedan 2020.
Malmöregionen visar liknande trend med en ökning till 43 procent.
– Svenskarna prioriterar godis under påsken trots de kraftiga prisökningarna. Detta tyder på att påskgodiset har en särställning i firandet och att konsumenterna är villiga att betala mer för denna tradition, konstaterar Charlotte Alring.
Utöver volymen har även försäljningsvärdet skjutit i höjden. Från 181 miljoner kronor 2020 har det totala värdet ökat med 70 procent till 309 miljoner kronor under mars-april 2024. Genomsnittspriset per kilo ligger nu på 81 kronor.
– Så även om priserna stiger ser vi inga tecken på avmattning i konsumtionen – snarare tvärtom, avslutar Charlotte Alring.
Har du märkt av ett ökat godissug bland kunderna i påsk?
Dela gärna med dig av dina erfarenheter från butiksgolvet – hur exponerar ni lösgodis och vilka trender ser ni just nu?
Mejla redaktionen på redaktionen@butikstrender.se