Pauligs klimatmål mest ambitiösa

Pauligs klimatmål är de mest ambitiösa som hittills godkänts i Science based targets. | Foto: Pressbild

Lästid: < 1 minut

Dela nyhet

Pauligs klimatmål är de mest ambitiösa hittills i initiativet Science based targets och gäller bland annat kraftigt minskade utsläpp av växthusgaser.

Paulig är det första livsmedelsföretaget i Finland, och bland de första företagen globalt, med klimatmål som har godkänts av Science based targets-initiativet, skriver företaget i en pressrelease tisdag.
Paulig stödjer ”Business ambition for 1.5 °C” och har förbundit sig att arbeta för att begränsa den globala temperaturökningen till maximalt 1.5 °C i företagets verksamhet och värdekedja.
 Målen som Paulig har fastställt är de mest ambitiösa som i skrivande stund har godkänts av Science based targets-initiativet.

Paulig ska minska utsläppen av växthusgaser från den egna verksamheten med 80 % och från värdekedjan med 50 % senast 2030. Målen är en del av Pauligs ambitiösa hållbarhetsprogram som presenterades i april 2020, skriver företaget.

Paulig hör till de första tolv livsmedelsföretagen i världen – och är det allra första i Finland – som har fått målen för en temperaturökning på maximalt 1.5 °C godkända. Det innebär att företaget nu hör till de över 900 företag som har vetenskapsbaserade mål.
Av dessa 900 har Science Based Target-initiativet godkänt målen för ungefär 300. I livsmedelssektorn har runt 75 företag vidtagit åtgärder och cirka 40 av dem har godkända mål.

– Världen står inför miljöutmaningar och vi är medvetna om vårt ansvar för matens och alla kommande generationers framtid. Genom vårt engagemang för vetenskapsbaserade åtgärder bidrar vi till att begränsa klimatförändringarna och möjliggöra mer hållbara val för konsumenter och kunder, säger Pauligs vd Rolf Ladau.

Annons

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil