Coronaviruset påverkar H&M

Lästid: < 1 minut

Dela nyhet

H&M-gruppen kommer att påverkas rejält och en längre tid av coronaviruset, Credit Suisse tror att försäljningen kommer att påverkas negativt både första och andra kvartalet 2020.

I slutet av 2019 hade H&M 546 butiker i Kina – 26 av dem i Hongkong – och de utgör 11 procent av koncernens samtliga butiker.
Försäljningsmässigt stod butikerna för ungefär 6 procent av H&M:s totala försäljning 2019.

Nu skriver Credit Suisse, i en analys av coronavirusets följder, att viruset kommer att påverka H&M:s totala försäljning negativt med ungefär 1 procentenhet både första och andra kvartalet 2020.

”Februari kommer förmodligen vara den månad då störningarna (från coronaviruset) toppar i Kina”, skriver Credit Suisse och kalkylerar med att effekten på det första kvartalet blir en försäljningsökning på 4 procent, i stället för 5 procent.
För det andra kvartalet beräknas effekten nu till 1-1,5 procentenheter.

I början av veckan var 334 av de 520 H&M-butikerna på kinesiska fastlandet stängda på grund av coronavirusets utbredning.

Har du ett nyhetstips?

Här kan du dela med dig av information eller mejla till info@butikstrender.se

Annons

Annonser

Håll dig uppdaterad med nyheter varje vardag!

Få de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Vi behandlar dina uppgifter enligt GDPR

Läs Butikstrenders digitala magasin!

Upptäck de senaste branschnyheterna och trenderna online.