H&M-gruppen kommer att påverkas rejält och en längre tid av coronaviruset, Credit Suisse tror att försäljningen kommer att påverkas negativt både första och andra kvartalet 2020.
I slutet av 2019 hade H&M 546 butiker i Kina – 26 av dem i Hongkong – och de utgör 11 procent av koncernens samtliga butiker.
Försäljningsmässigt stod butikerna för ungefär 6 procent av H&M:s totala försäljning 2019.
Nu skriver Credit Suisse, i en analys av coronavirusets följder, att viruset kommer att påverka H&M:s totala försäljning negativt med ungefär 1 procentenhet både första och andra kvartalet 2020.
”Februari kommer förmodligen vara den månad då störningarna (från coronaviruset) toppar i Kina”, skriver Credit Suisse och kalkylerar med att effekten på det första kvartalet blir en försäljningsökning på 4 procent, i stället för 5 procent.
För det andra kvartalet beräknas effekten nu till 1-1,5 procentenheter.
I början av veckan var 334 av de 520 H&M-butikerna på kinesiska fastlandet stängda på grund av coronavirusets utbredning.