Corona har vänt upp och ned på mycket. Ett exempel är att svenska pensionärer nu swishar dubbelt så mycket som man gjorde innan pandemin bröt ut.
Swish konstaterar att antalet nya användare i åldrarna från 65 år och uppåt nästan fördubblats under pandemin.
Det är också så att vi i mycket större utsträckning använder Swish för livsmedel, kläder och hemelektronik än tidigare, konstaterar man.
Swishar mycket gör vi i vilket fall. Under 2020 nådde Swish milstolpen 2 miljarder genomförda betalningar.
Imponerande inte minst med tanke på att swishandet passerade 1 miljard genomförda betalningar så pass nylige som i februari 2019.
Nu ställer man in sig på att passera 3 miljarder redan i november i år…
Corona har för övrigt gett swishandet en berg- och dalbana under 2020. När första utbrottet kom under våren sjönk swishandet inom rese- och eventbranschen snabbt med över 60 procent.
Under sommaren fick de branscherna en uppgång men sedan bröts den lika starkt under hösten med ökad smittspridning och kraftigare restriktioner.
Markant är även att vi använder Swish mer och mer både inom e-handel och i fysiska butiker och miljöer. De kategorierna har sett 233 miljoner Swish-betalningar under det gångna året.