Picadeli tar ytterligare ett kliv in i framtiden med hjälp av företagets nya plattform som använder sig av AI för att skapa träffsäkra prognoser.
Tekniken leder till snabbare och mer tillförlitliga beställningar, stora tidsvinster och minskat matsvinn, anser man hos Picadeli.
– Vi gör precis allt för att skapa världens mest lättskötta matkoncept och med vår nya AI-plattform ger vi kunderna en helt ny upplevelse, säger Jonas Landström, ansvarig för satsningen hos Picadeli.
Det har tagit längre tid för livsmedelsföretagen att nyttja teknologi för att utveckla sina affärsmodeller och värdekedjor.
Foodtechbolaget Picadeli ser sig som ett undantag och var tidiga med att använda teknik för att säkerställa både matsäkerhet och produktkvalitet samt underlätta den dagliga driften.
Idag finns Picadelis digitaliserade salladsbarer i över 2 000 butiker i sju europeiska länder.
– Vi har tagit ett enormt digitalt kliv med den nya AI-plattformen. Vår uppkopplade kyldisk ger oss data om varje enskild produkt vilket möjliggör en precis beräkning av vad butiken bör beställa för att hålla en fräsch salladsbar, säger Jonas Landström som är chef för IT och affärsutveckling hos Picadeli.
– Enkelt uttryckt; genom algoritmer hjälper vi de som sköter salladsbaren att beställa rätt produkter i rätt mängd.
Den nya AI-plattformen, Arcorder, beräknar orderrekommendationer baserat på bland annat planogram, aktuella lagernivåer och försäljningshistorik samt externa faktorer som väderprognoser och helgdagar.
Allt för att maximera tillgänglighet och samtidigt minimera svinn. För att säkerställa att kunskapen i butik tas tillvara så har systemet ett modernt gränssnitt där den som beställer kan se exakt hur allt beräknats och vilka konsekvenserna blir om orderförslaget ändras.
– Vi är övertygade om att kombinationen av AI-baserade prognoser och butikernas gedigna erfarenhet är det som leder till den bästa lösningen. Vårt system fungerar likt en digital assistent, det blir både enklare och roligare att ha en attraktiv salladsbar och konsumenterna får en bättre upplevelse, säger Jonas Landström.